HTML

egykor(i)iskola

egykor iskola, most mikrotérségi tudásközpont. Két hét alatt változott ekkorát és nekem tátva maradt a szám.

Utolsó kommentek

Skype

My status

2007.11.30. 22:42 ojcabojca

Blog Ars Poetica

Adalékok a Kunszigeti Általános Iskola történetéhez (1990-2007)

Mi ez az egész?
A helyi önkormányzat (Két termelő üzemmel és sok vállalkozóval a környék legtehetősebb önkormányzata) pénzhiányra hivatkozva megszüntette a csaknem 100 éves múltra visszatekintő általános iskoláját. Egy rosszhírű alapítvány privatizálta az oktatás ügyét egy olyan pedagógiai programmal, amelynek legfőbb célja az állami normatívákból és oktatási  (szakképzési) hozzájárulásból nyerhető maximális összeg. Az iskolában dolgozó pedagógusok - köztük e blog írója - szakmai érveit, személyes áldozatvállalását, a szülők nagy részének kérését nem hallgatta meg az önkormányzat. Ezért a falu aktív értelmiségét jelentő tanárok, tanítók egységesen elhagyták az itteni hivatásukat.

Mindenkire lehet mondani, hogy rossz hírű. Neked miért nem volt elég jó?
Személyes döntésem okai:

1.
A közoktatás romokban hever. Talán az utolsó normálisan működő közoktatási színtér a családias hangulatú falusi iskola. Miért? Mert zömében helyi pedagógusok személyiség központú nevelésével és a szülők mindennapi kontrolljával párosul. Az angolszász vonzalmú alapítvány tagiskolájaként e sajátságos ízek, hagyományok elvesznek, az összefogással megszerzett, korszerű intézmény önállósága megszűnik. (A két tannyelvű -angolul folyó- rajzoktatás során nem a vizualitás, hanem a nyelvtanulás kap hangsúlyt, a tanmeneteket, tantárgyi programokat, tankönyveket az iskolaközpontban választják ki stb.)

2.
Szakmai véleményem szerint az iskolai tanulás első 6-8 évében az alapvető tudás elsajátítására, elményszerző művészeti oktatásra, személyiség központú nevelésre, a család figyelmes támogatására van szükség. Ezzel szemben a tájékoztatások szerint az alapítványi iskola két tanítási nyelvű oktatási formát valósít meg, háttérbe szorítva a későbbiek során nehezen pótolható készségek, képességek fejlesztését. A beigért iskolaotthonos oktatás (azon túl, hogy az épület nem alaklmas ennek konfortos megvalósítására) feleslegesen szakítja el a gyermeket a családjától. Egyébként az emelt óraszámban oktatott német nyelv (már ezzel sem értettem egyet) és a napközi mindkét kitűzött célt megoldotta eddig is. Angol kultúra magyar helyett, eröltetett nyelvoktatás alapismeretek helyett, rajz oktatás angolul, kötelező napközi - számomra vállalhatatlan szakmai kérések.

Nem csak a pénzedet féltetted.
3.
Egzisztenciális kérdések. A rosszhírű alapítvány működését sorozatos botrányok kisérték eddig is. Leggyakrabban: késve (vagy sehogy) fizet a tanárainak, bármikor, bármelyik tagiskolájába áthelyezheti az alaklmazottait, nem a tanult szaknak megfelelő munát ad. (kiváló angol tanár földrajzot tanít)
Ezen túl megszünteti a számos munkajogi védettséget adó közalkalmazotti státuszt, az ezzel járó több évre szóló végkielégítést. Több iskolában töltött munkáért kevesebb bért fizet.

Mindezek után máig tartó érzelmi viharok mellett nem vol más választásom, mint befejezni a településen folytatott hivatásomat.

A faluban ezt sokan másként látják.
A döntésem után a helyi és megyei sajtó segítségével, személyes rágalomhadjárattal, a szülők heccelésével Kunsziget Község Önkormányzata egy csapással elllenséget csinált belőlem és hasonlóan cselekvő kollégáimból. Negatív megkülönböztetés érte az iskola létszámának negyed részét kitevő, alapítvány elől menekülő kunszigeti gyerekeket stb.

Az alapítvány ügyesen rájátszott az általános tanárellenességre, iskolai kudarcokra. Szerződést kötött a jó bizonyítványokra és fantasztikus, meseszerű dolgokat Ígért.

Nem bántad meg?
Bár döntésemet az azóta történt szégyenteljes események, az alapítvány sorozatos botrányait követő vizsgálatok igazolták, mégsem könnyű átlépni az itt töltött 17 év munkája fölött. Látni annak hiábavalóságát. Tartozunk annyival az egykori iskolának is, hogy tárgyilagosan leltárazzuk az itt folyó munka eredményeit.

Olvastam, hogy az önkormányzat nem tehetett mást. Jót akart, helyben tartani az iskolát.

A hivatalos indoklás szerint pénzügyi döntés született. Szerintem szakmailag egyáltalán, de pénzügyileg sem jól választottak az alapítvánnyal.

1.
Az iskolánkat egy éve megkapta az OKÉV engedélyt a fennmaradásra. Kész tantárgyfelosztása és költségvetése volt a 2007-2008-as tanévre. Nem szabadott volna vakon dönteni, az alapítvány sürgetésének bedőlni. A teljes (15-fős) osztálylétszámok elérése távlatosan nem lett volna lehetetlen.

2.
A társulás nem jelentette volna automatikusan és véglegesen a felső tagozat elvesztését mindössze közös igazgatóságot, az iskolák profiljának megfelelő közös órákat, közös tanárokat. Volt több település, amely segítséget nyújtott volna. Várható az állam szigorának enyhülése. Azóta megjelentek a kiegészítő normatíva megszerzésére kiírt pályázatok is.

De így mégiscsak olcsóbb!
De biztosan jobb is?

Az eredeti költségek harmadába kerül!
Nem született korrekt elszámolás, költségvetés.

57 000 000
Az önkormányzati iskola működtetése 2006-2007-ben (állítólag) 27 000 000 Ft-be került. (Ezt a számot 57 000 000 Ft-ra is kerekítették már lakossági fórumon, újságban). Ebben az összegben szerepel számos olyan tétel, ami egyszeri (próbaterem építés), számos olyan, amely nem iskolai kiadás (fűnyírás, a falu intézményeiben takarítók bére).
Ezt a hatalmas összeget csökkentettük volna számos módon, ahogyan a tornacsarnok építésének idején is tettük:
 - eddig is sikeresen pályáztunk (felújításra, nyári táborra, versenyekre...)
 - voltak jószívű támogatóink
 - voltak pénzszerző eseményeink (adventi vásár, bál...)
 - lemondtunk az osztályfőnöki pótlékról
 - lemondtunk a túlóráért járó bérről
 - lemondtunk az igazgatóhelyettes posztjáról
 - az iskolatitkár összes tennivalóját átvállaltuk térítések nélkül
 - megértettük volna, ha néhányunknak más állás után kellet volna nézni
 - az önkormányzat szociálisan nem indokolható támogatásain is lehetett volna spórolni

12 000 000
A gyermekek után kifizetendő oktatási hozzájárulás összege 10 000 000 Ft
Ezek szerint az iskola és tornacsarnok rezsije 2 000 000 Ft/ év. (?!)
Hol van az iskolabővítés, felújítás költsége? A tankönyv hozzájárulás, étkezési hozzájárulás, buszoztatás? A történtek után jogosnak tűnik a kérdés: ki fizeti a tanárok bérét és járulékaikat ? Vannak-e új számítástechnikai eszközök? Teljesül-e a kötelező eszközjegyzék? Nem tűnnek-e el ezek a tételek a kiadási oldalról?

Tehát?
Tehát a két összeg sokkal inkább közelít egymáshoz, mint ahogyan az a hivatalos verzióban szerepel. Persze ezt soha nem fogjuk megtudni, pedig a pontos számvetés lenne az alapja ennek a megújult, lendületes tagiskolai oktatásnak is.

Szerintem persze az állam szándékéval kezdődött minden, de sokat tehetett volna a falu is. Napkollektor, ablakcsere, önálló fűtési rendszer - ezek máshol beváltak. Letelepedést segítő lépések, olcsó telkek, kész lakások - egy távoli ábránd kergetése helyett. (Börcs)

És most fejjel neki mindenkinek?
Nem! Dehogy. Nekem szerencsém volt. Nagyon jó helyre kerültem. Lassan hideg fejjel tudok visszanézni az itt töltött évekre. (Arra, hogy főzöm a teát a rajzszakkörös gyerekeimnek télen, és nézem a falut termem ablakából, ahonnan kevés kunszigeti láthatja).
Szeretném, ha Kunszigetnek jól működő önálló iskolája lenne akár a jelenlegi tanárokkal, akikről sok jót hallattam, ha megszűnne a lekezelő, goromba, hazug alapítványi ámítás korszaka. Ha helyrekerülnének a számok, értékek.

Meddig írod még ezt a blogot?
A blog célja ennyi: Visszaszerezni az egykor(i) iskola tekintélyét értékeinek bemutatásával, nyomon követni a rosszhírű alapítvány körüli ügyeket.

Amennyiben a második cél okafogyottá válik, mert az alapítvány megszünteti itteni tevékenységét, akkor az első cél is teljesül. Ha tovább tart ez az "utolsó csatlós" korszak, akkor úgy lesz kerek, ha egy év naptári időszakjaihoz mérem a blog hosszát, tehát decemberig.

 
 
 

1 komment

Címkék: arspoetica


A bejegyzés trackback címe:

https://kunsziget.blog.hu/api/trackback/id/tr21248405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

...nem virággal 2008.04.24. 21:31:26

A társulás, amit mi is javasoltunk, mint lehetőséget, igenis működik / működött volna. Aki akarja, olvassa el Csókakő honlapját! 2007 őszén társultak Bodajkkal, és minő csoda, a TELJES iskola a faluban maradt!! /64 tanulóval/ Tehát NEM igaz, hogy csak az iskola egy részének feláldozásával lehetett volna javítani a pénzügyi helyzeten!
süti beállítások módosítása