HTML

egykor(i)iskola

egykor iskola, most mikrotérségi tudásközpont. Két hét alatt változott ekkorát és nekem tátva maradt a szám.

Utolsó kommentek

Skype

My status

2009.12.19. 18:56 ojcabojca

Nekrológ

Drága Jó Irénke Tanító Néni!

Megrendülten állunk itt, kollégáid, szeretett tanítványaid, és a munkádat tisztelő szülők hamvaid körül körül.

Tanítónak születtél, a nemzet lámpása lettél, szerény, melegszívű, segítésre sosem rest, dicséretre mindig kész egyéniséged eleve alkalmassá tett a nemes hivatás betöltésére.

Nagy örömmel és sikerrel végezted munkádat - szülőfalunkban - a kunszigeti általános iskolában, több mint 25 éven át, mikor elsötétült hirtelen az ég, nem sütött a nap, nem világított a hold, csillagtalanná lettek az éjszakák, lehűlt a levegő, megszűnt a madarak csicsergése és az emberek sem értettek szót egymással.

Ekkor kerültél hozzánk, a győri Gárdonyi Géza Általános Iskolába a nagy múltú és kiemelkedő eredményekkel rendelkező oktatási intézménybe, hogy megmutasd nekünk, hogy kell igaz szívvel, izzó szeretettel gyermeket nevelni, alázattal, örömmel, példamutató hivatástudattal munkát végezni.
Mindenes lettél nálunk, dolgoztál alsóban, felsőben és felkelt a nap a lelkedben.
Szeptembertől újra csillogó szemű elsőseid lettek, tele voltál munkakedvvel. Ifjúi buzgalommal szívedben, ontottad szüntelen a szeretetet.

És eljött december közepének az a szomorú napja, mikor a felkelő nap elsötétült számodra.
Meghalt a nagyszerű tanító, kialudt a nemzet egy lámpása.

Életed, nemes és kitartó küzdelmed, fáradságot nem ismerő munkád követendő példa mindannyiunk számára. Emlékedet kegyelettel megőrizzük.

Isten Veled Kedves Irénke Tanító néni! Köszönjük, hogy köztünk szolgáltál.
 

Szalai Ferenc igazgató úr, a Gárgonyi Géza Általános Iskola igazgatójának beszéde. Elhangzott a kunszigeti temetőben 2009. december 19-én.

Szólj hozzá!


2009.12.19. 16:30 ojcabojca

Hosszú hallgatás után néma csend


Búcsúzunk Tőled Inci néni

 

 

 

 

Szólj hozzá!


2008.11.15. 22:26 ojcabojca

Szolgálati közlemény

Mától egy tágasabb helyet is elfoglalok itt: www.2dgrafika.hu

Nézz be oda is!

Szólj hozzá!


2008.06.19. 19:13 ojcabojca

Képhiány

Kedves olvasók!
Érdekeltek és ellenérdekeltek. A blogger képhiányban szenved a nyári táborokkal kapcsolatban, lévén hogy azokban az időkben, másfél évtizede, képzőművészeti foglalkozásokat tartott, így nem volt jelen (Sárás, Fehérvár, Hédervár cserkésztáborok...)

Aki érdekes képet tud küldeni ebben a témakörben, és nem bánja, hogy megjelentetem, az csatolja erre az e-mail címre

Éljen az iskolatörténet!

Ugyancsak szükségem lenne régebbi ballagási képekre (amikor a Praktica B-100-asom már rossz, a digitálisom pedig még nem volt)

1 komment


2008.06.19. 19:06 ojcabojca

A VA ámokfutása vélhetően lezárul a rábaközi iskolákban.

Nem kekeckedés, csak hogy az események követhetőek legyenek a Kisalföld Online oldalai alapján is. Azon túl tanulságosak a kommentek

Tényleg lehet, hogy "anyátlan" tagiskola lesz Kunszigeten, vagy maradt még tanár/diák Győrben?

6 komment


2008.06.19. 18:46 ojcabojca

Bankett

A búcsúzó osztályok többségének kedves szokása volt Kunszigeten is a bankett. Emlékeim szerint a legmeghatóbb estet 1992-ben rendezte az akkori 8. osztály. (Így volt nmgr?) A tanárok a magnóról lejátszott zeneszámról kellett, hogy magukra ismerjenek. A zenébe rejtett üzenettel köszönték meg a munkájukat. Ehhez persze ismerni kellett az adott tanár személyiségét. Volt év, amikor nem sikerült bankettet szervezni, volt amikor elviselhetetlen, hangos zenével rövidítették le az utolsó együttlétet, mert kezdődött a disco. Személy szerint tanári pályám legszebb pillanataként éltem meg utolsó osztályom bankettjét. Utólag is, innen is köszönöm az életreszóló élményt. Az apák-fiúk-tanárok focimeccset, az anyák szabadtéri főzését, a rögtönzött búcsúztatót, az emlékkönyvet. Azt, hogy minden diák és szülő eljött. Végül mindegyikükből olyan ember lett, akiket büszkén emlegethetek. Azokat is, akik most egyetemisták, akik külföldön boldogulnak, akik sokadik szakmájukat tanulják.



Szólj hozzá!

Címkék: ünnepek


2008.06.18. 20:26 ojcabojca

Iskoladiszítés ballagás előtt

Szólj hozzá!


2008.06.18. 20:23 ojcabojca

Szerenád

A szerenádozás ötletét valószínűleg Öttevényről hozta az első Kunszigeten végzett osztály. Azóta kedves szokássá vált. A sok szerenád közül szívesen emlékszem arra, amikor az épülőfélben lévő házunkban terítettünk vacsorára, vagy amikor egy kisbuszban kísértem az osztályomat a vidéki tanárok lakásához. Természetesen a saját osztályaim ballagása mindig fontosabb és érzelmesebb volt. Ilyenkor úgy érzi az ember, hogy valami életrevalót kell mondania.

Az idén két szerenádot is kaptunk. Először jött 6 gyermek - olyanok, akik nem itt végeztek - majd 9 akik innen ballagtak el. Nálunk együtt voltak egy kicsit - talán utoljára így. Mindkét csoportnak egyformán örültem, de nagyon szomorú lettem, hogy külön jöttek. Csak vetítettem a képeket a szomszéd ház falára és furcsa-szomorú gondolatok jártak a fejemben.

Régebbi képek a szerenádról



Szólj hozzá!


2008.06.18. 19:51 ojcabojca

Utolsó napok

98 - 99 - 100

Szólj hozzá!


2008.06.13. 20:08 ojcabojca

Búcsúzik a 8. osztály

Íme egy szépen vágott videó a 8. osztály egykori osztályfőnőkétől.

http://video.google.com/videoplay?docid=715108821016374334& hl=hu

12 komment


2008.06.10. 19:29 ojcabojca

Suli-buli

Az utolsó hetekben a túlmelegedett iskolaépületben már nem nagyon lehetett tanítani. Még néhány felelet a jobb jegyért és vége. Egyébként is egymást érték a programok. Tűzoltóverseny, polgárőr verseny, juniális, falunap, és suli-buli.
Ezt a szokást a körzetesítés után elsőként itt végzett osztály találta ki (ofő Vica néni). Az akkor (szülők és gyerekek között) lelkesen fogadott, fiatal, helyi tanárok, tanítók benne voltak a mókában.
Az iskola kulcsának szertartásos megkeresése után ma már nem ismert korabeli "sztárok" dalai közül választottak a számunkra a nyolcadikosok. Azt kellett előadnunk a suli előtt. Fergeteges koncert volt. Vidám ballagás és tanár-diák seprűfoci egészítette ki a programot. Később jött divatba az egész falut helyszínül választó vicces akadályverseny.


A máskor szigorú tanárokon nevetni mindig szórakoztató


A feladat: sütikészítés



Akadályverseny sok nevetéssel

2 komment

Címkék: ünnepek


2008.06.04. 21:14 ojcabojca

Szülői fórum

Az alábbi linkre kattintva olvasható, hogyan emlékszik a nagy mutatványra két résztvevő: nmgr illetve pen.

Én meglehetősen leverten érkeztem. Azért végighallgattam századszor is a műfüves pályáról és a termálfaluról (ezt a szót a helyesírás ellenőrző aláhúzta - tud valamit?) szóló beszámolót, és azt a ki nem mondott gondolatot, hogy mekkora fejlődés előtt állna ez a falu, ha mi nem lennénk. Megtudtam még, hogy mindent megpróbáltak az iskola megmentéséért, amely már 16 éve a legnagyobb fejfájást okozza az önkormányzatnak. Felmerült a társulás réme. (Ma már számtalan példa mutatja, hogy a társulás nem okozza feltétlenül egy iskola halálát. Helyben maradhatnak a tanulók a közös igazgatás és gazdaságossá tett működés után is. Hogy lehet építeni az egyes tagiskolák sajátosságaira úgy, hogy nyerjenek is a dolgon.)
Aztán jöttek a számok. Itt azon értetlenkedtem, hogy miért nem készült egy becsületes kalkuláció, amelyben az iskola költségvetését megtisztítják az egyszeri költségektől és az idő alatt oda elszámolt egyéb tételektől. Miért nem számították ki a lehetséges spórolásokat egy hatékonyabb fűtési, világítási, vízvezetékrendszer kiépítésével, a tantestület önkéntes takarékosságával, az indokolatlanul bőkezű szociális támogatások felülvizsgálatával.

Aztán jött a nagyember. Pocsék kiejtéssel angolul üdvözölte a közönséget. Megkértem (angolul), hogy ha lehet magyarul folytassa. Egy hatékony marketingjéről ismert szervezet szokása szerint erősen kezdett. A cégbemutató prezentáción elhangzott nagy számoktól elszédültem. Ott tértem ismét magamhoz, hogy hamarosan az Amerikai Filmakadémiára is eljuthatnak az alapítványi gyerekek, miután bejárták Angliát, Marokkót és fociztak a MU juniorjai között. :) Aztán a tudtommal évek óta elvált nagyember önfeláldozó szavait hallottuk, hogy ő csak késő este eheti meg a vacsorát, amit a felesége eléje tesz, mert értünk él. Ha megmentőnek hívják, egyszerűen nem tud ellenállni: megy. "A nap 24 óra és még ott van az éjszaka is" (Vajon mit gondolhatnak most erről Vágon, Sopronkövesden...)

Mivel az előző zártkörű ülés hanganyagának birtokában volt, nem vesztegette az időt. Elkezdte a gyerekek és szülők manipulációját, a tanárok lejáratását úgy, hogy módszereinkről, munkánkról, eredményeinkről semmit sem tudott. Egy dolgot tudott rólunk, hogy nem kívánunk az alkalmazottai lenni. A magyar társadalom jelentős része tanárellenes. Különösen sokkoló számukra az, hogy a tanárok nyáron veszik ki a szabadságukat, hogy a tanóra és a munkaidő nem egyezik meg. Én úgy gondoltam, hogy az elmúlt idő, különösen az utolsó évek munkája elég volt ahhoz, hogy ezeket az olcsó lázításokat Kunszigeten kinevessék, (hogy ha a mi munkánkat nem is köszönték meg a megyei lapban soha, de legalább látták).A szó, mint a méreg hatásos volt.

De hát ki ne akarna egy ilyen fantasztikus iskolában dolgozni - szólt a provokáló kérdés. Erre összenéztünk, és mindannyian felálltunk. Volt, aki értett belőle, volt aki nem. Volt aki példátlan összefogásnak tekintette a szétzilált tanártársadalomban, volt aki árulásnak.

Utólag azt mondom: átadtuk a pályát egy fiatal csapatnak, akiket nem nyomaszt az, összehasonlítás kényszere (Itt nem lett az alapítványnak belső ellenzéke, mint a többi faluban).

2 komment

Címkék: kronológia


2008.06.04. 20:53 ojcabojca

Edina

Gratulálok a holnapi kiállításhoz. Nagyon büszke vagyok Rád.
szép jó napot!
ha ráér és van kedve, nézzen el PESTRE, A NEMZETI GALÉRIÁBA, ugyanis a RENESZÁNSZ KIÁLLÍTÁSRA megnyertem egy pályázatot, ahol kiállítják a szőnyegemet. PÉNTEKEN 11 KOR lesz a megnyitó. szeretettel várom.
minden jót!
Önarckép 8. oszt.


Első kiállítás Kunszigeten

1 komment

Címkék: rajz


2008.06.03. 08:07 ojcabojca

Nevelőtestületi álláspont 2007. május 29.

Végre előkerült a számítógépemről a 2007. május 29-én írott nevelőtestületi álláspont. Szükségesnek érzem közzétenni teljes terjedelmével, mert:

• egyszer sem került ismertetésre hivatalos formában
• egyetlen félmondatából kiindulva írta megalázó cikkét a Kisalföld véleményformálója
• bizonyítja a szándékaink tisztaságát és az adott információkból leszűrhető negatív döntés miatti félelmünket

Ugyanakkor ki is kell egészítenem.

• Egy lelkileg terhes, megalázó szituációban, érthetetlen sürgetés hatására íródott, így több érzelmet tartalmaz, mint illene
• Nem a megvalósult, hanem az akkor "vetített" információkra reagál. Sajnos az alapítvány egyetlen konkrét kérdésünkre sem tudott válaszolni (milyen módszerrel tanítja az olvasást, osztályozza-e a délutáni órákat, melyik könyvet használja adott tárgyak oktatásához, milyen tantárgyfelosztást tud elképzelni , mekkora óraszámokkal stb.)
• Nem két idegen nyelv tanításáról, hanem kéttannyelvű képzésről hallottunk
• A vélemény részünkről egységes és végleges döntés volt.

                                     

Nevelőtestületi álláspont

a VA kunszigeti tagiskolájaként alapítványi formában működtetni kívánt két tannyelvű oktatásról


• A kéttannyelvű képzésről – angol heti 8 órában

A kéttannyelvű képzés indítása az általános iskola 1-3. évfolyamán, majd 6-8. osz-tályokban második idegen nyelvként ott, ahol a német nyelv 4-5. évfolyamokon jelen van.

-pedagógiai, fejlődéslélektani tény, hogy anyanyelvi környezetben az olvasni-írni még nem tudó gyermekek nagy részét kifejezetten káros – különösen a heti tanítási időkeret 40 %-ában – idegen nyelvvel terhelni, ugyanis:

-beláthatatlanok a negatív következmények az anyanyelvi képességek (olvasás, írás, beszéd, szövegértés, szövegmondás, helyesírás, helyesejtés) fejlődése terhére

-a mi kisiskolásaink, 6-9 éveseink nem képességeik szerint kiválogatott tehetségek, hanem az átlagos felnőtt populáció átlagos gyermekei, s ez az átlag – egy helyi 12-15 fős osztályt alapul véve – magában hordoz:
- kb. 4-5 potenciálisan dislexia-, disgráfiaveszélyeztetett gyereket
- további 2-3 tanulási nehézségekkel küszködőt, akik, végleges leszakadásukat megakadályozandó, fejlesztő pedagógiai megsegítést igényelnek
- 3-4 abszolút átlagos tanulót és
- 2-3 tehetséges gyermeket

• a kéttannyelvűséggel talán e 2-3 gyereknek nem ártunk, a többinek kárára teszünk

-nyilvánvaló, hogy a jelentős mennyiségű időt más tárgyaktól kell elvenni, olyanoktól, amelyek pedig az alapfokú általános műveltség részét képezik – s amelyek a gyermeknek egy későbbi életszakaszában törvényszerűen hiányozni fognak

-pedagógiai nonszensz az ilyen, az oktatás struktúráját alapvetően megrendítő beavatkozás az iskola különböző évfolyamain, ugyanis: az egyes tanévek tananyagai, azok éves óratervei tantárgyanként folyamatosan egymásra épülnek, így tudunk eljutni 4., 6., 8. évfolyam végére az egységes követelmények teljesítéséhez, amit azután az országos kompetenciamérések – amik alapján az iskolákat minősítik – ellenőriznek a tananyaggal kialakított képességstruktúrák vizsgálatakor

Továbbgondolásra:

? Ha a kéttannyelvű képzés általános iskolai szakaszban pedagógiailag megalapozott, releváns és eredményes, miért nem alkalmazzák olyan neves városi iskolák, mint a Gárdonyi, a Gyakorló, a Kölcsey, vagy bármelyik?

? Miért nincs a fenti – évfolyamonként 3-4 osztállyal, mintegy 100 tanulóval dolgozó – iskolákban még a kiválogatott legtehetségesebbek számára sem kéttannyelvű képzés?

? Mi lehet az oka, hogy Győr vonzáskörzetében mindösszesen csak 3 iskola élt a kéttannyelvű oktatás lehetőségével?

Valószínűsíthető, hogy a történet a két tanítási nyelvű oktatás 71 500 Ft/fő/év kiegészítő normatívájáról szól.


• A kötelező iskolaotthonos tanítási formáról


Településünkön az egésznapos iskolának nincs hagyománya, és ez nem véletlen. Sem Kunsziget településszerkezete, sem szociológiai, szociokulturális tényezők, sem a szülők munkahelyi elfoglaltsága úgy általában nem indokolják, hogy minden egyes tanulónak a tanév minden egyes napján 8-9 órát kelljen kötelezően az iskolában tartózkodnia.

• A mi diákjaink – és ez így van rendjén – arra szocializálódtak, hogy az iskolában délelőtt, illetve kora délutánig tanuljanak, majd:

-heti néhány alkalommal
- az általuk önként választott foglalkozásra
-45-90 perces időkeretben
-a szülővel egyetértve

visszajöjjenek, és sportoljanak, művészkedjenek, táncoljanak, nyelvet tanuljanak, versenyekre készüljenek, vagy

-egyénileg a személyes épülésükhöz, felzárkózásukhoz szükséges foglalkozásokat látogassák akkor és addig a mértékig, ameddig ez szükséges, esetleg

- Győrött ússzanak, városi egyesületnél versenyszerűen sportoljanak, városi néptánc-együttesben táncoljanak, vagy egyéb, az iskolával nem összefüggő, de őket a faluból el-szólító délutáni elfoglaltságaik lehessenek.

• Az ebédet sem szokták magukkal hozni reggel az iskolába – ugyanis a nagymamák nem ritkán friss, finom, gőzölgő ebéddel várják őket otthon

• A kunszigeti iskola nem kaszárnya, ahol a gyerekeket kötelezően benn tartjuk, nem javító-nevelő iskola, ahonnan késő délutánig a lábukat se tehetik ki a gyerekek

• A kunszigeti szülők délután szeretnék megkapni a gyerekeiket, és szeretnének alkalmat kapni gyermekeik szeretetteljes nevelésére, az ebben a faluban oly jellemző meleg, boldog családi élet gyakorlására

Mindezek mellett kínáljuk a napközi otthoni tanulás lehetőségét és a vele járó gazdag, színes programok sokaságát – kizárólag választásos alapon, semmit nem kötelezővé téve.

• Köztudomású, hogy a 6-14 éves populáció iskolai terhelhetősége ideálisan az első hat tanítási óra, reggel 8 órától délután 14 óráig

• Tapasztalati tény, hogy a diákok már a kora délutáni tanítási órákon sem tudnak legjobb formájuk szerint teljesíteni, mert napi természetes teljesítménygörbéjük a nap előrehaladtával hanyatlani kezd

Az egésznapos iskola intézménye gyerek, szülő számára egyaránt elfogadhatatlan.

Továbbgondolásra:

? Ha ez az oktatási forma eredményesebb a hagyományosnál – és még nagyobb összegű normatíva is jár utána –, miért nem terjedt el széles körben az oktatásban?

? Miért, hogy az imént is citált győri exkluzív iskolákban csak elvétve akad egy-egy, igazából napközis osztály, ahol a gyerekek – a szülők rendkívüli elfoglaltságai és szélsőséges munkaidőbeosztása miatt és kizárólag önkéntesség alapján, szülővel, gyerekkel egyeztetve – délután is tanulnak?

Iskolaotthonos oktatás esetén a napközi otthoni normatíva 140%-a illeti meg a VA-t…

• A minőségről

Az angol nyelv oktatásának vonatkozásában bizonyosan nem beszélhetünk minőségi oktatásról, ha a nyelvet nem nyelvtanárok, még csak nem is nyelvvizsgával rendelkezők tanítják, ha-nem a sebtében itt-ott átképzett tanítók-tanárok.

A minőség fogalma megszűnik a megcsonkított tantárgyi struktúrában is, hiszen a heti 8 óra mínusz az összes többi tárgyra nézve kiheverhetetlen.

A jelenleg elkötelezett és eredményesen dolgozó tantestület – a várható, nagymértékű munkaerőmozgás miatt – olyan mértékig fog felhígulni, hogy az hosszú időre visszaveti majd a pedagógus munka minőségét.

-S hogy az oktatás színvonalára gyakorolt romboló hatás ne is derüljön ki, a VA létrehozza a kilencedik-tizedik évfolyamot is, ezzel elkerülve a találkozást az igazság pillanatával, a beiskolázással. Ugyanis:

-ha egy iskola nem jól dolgozott, az legnyilvánvalóbban a sikertelen beiskolázások-ban mutatkozik meg

-nálunk ebben az évben elsöprő többségében az első helyen megjelölt iskolába nyertek felvételt tanulóink – gimnáziumokba, rangos középiskolákba


Összegzés:

Tantestületünk egységesen nem javasolja az alapítványi átalakulás bevezetését 2007 szeptemberétől.
Rendkívül kevésnek tartjuk a tájékozódásra, tapasztalatszerzésre rendelkezésre álló időt, így iskolánk fenntartói, szervezeti átalakítását megalapozott, a következő generációk szemében is vállalható beleegyezésünkkel – ilyen körülmények között – sajnálattal nem tudjuk támogatni.



Kunsziget, 2007. május 29.

Tisztelettel a nevelőtestület tagjai:

Szólj hozzá!

Címkék: kronológia


2008.05.30. 00:25 ojcabojca

Egy lépéssel lejjebb

Egy éve 29-én nagyon furcsa hangulatban keveredtünk haza este a kultúrotthonból. Leginkább azt éreztem, hogy el vagyunk árulva, ki vagyunk fosztva. Erről ír nmgr is az alábbi kommentben

Az aláírásunk kellett egy elkészített dokumentumra, véletlenül a vád helyett az ítéletet olvasták fel a tárgyalásunkon.

Az iskola privatizációról tartott második "megbeszélés" megmutatta, hogy senki sem kiváncsi a szakmai véleményünkre; az sem aki eljött a képviselők közül, az sem, aki teniszezett ezidő alatt, vagy szokásos köreit rótta az "apák boltjában". Sajnos nincsen a birtokomban a nevelőtestület levele, amelyet nagy naívan még valamiféle partneri viszony szellemében írtunk. De ezután az este után világosan láttam, hogy vége. Hogy hiába lapátoltam a törmeléket az iskola padlásáról, hiába pályáztam és küzdöttem a szaktantermemért, hiába hortam oda a felszereléseimet, hiába volt az össze népnevelős allőr, a tervek, a gyerekekkel töltött délutánok, hétvégék. Egyetlen erényem sincsen felírva az oktatási bizottság elnökének régi noteszébe, de -megmutatta - számtalan a bűnöm. Valahogy így dohogtam.

Persze az igazi csattanó másnap jött, amikor kiderült, hogy egy szorgos méhecske az egész ülést közvetítette a telefonján.. Na kinek? Erről majd holnap

Szólj hozzá!


2008.05.29. 21:48 ojcabojca

Tenyérnyi világom: Kunsziget

Pihenésképpen olvassátok el Fűzfa Balázs gyönyörű emlék-művét Kunszigetről.

1 komment

Címkék: gyökerek


2008.05.27. 10:28 ojcabojca

Gyereknap

Az iskolaév vége felé megszaporodtak a szabadidős programok. Kirándulás, majális, suli-buli, sportnap, tűzoltóverseny és persze a gyereknap.

A nagyszülők gondoskodtak a bográcsos ételről, a gyerekek pedig a jókedvről. A leginkább várt program a számháború volt. A naplóban páros és páratlan számú felső tagozatos csapat küzdött egymással és a számokkal. (Csak mellékesen, hátha még valaki emlékszik rá: Abdán a Rákóczy-kápolnánál rendezték a legnagyobb, megyei szintű számháborút 1975-ben, ahol mi kunszigetiek is részt vettünk.) Az "Agácis" ideális hely volt az ilyen rendezvényekre már abban az időben is, amikor én voltam kisdiák. Sajnos azóta a gaz benőtte szinte a teljes partot, az egykor autóval is járható dűlőutak gazdátlanok, elhanyagoltak, áthatolhatatlanul lepusztultak lettek. Számháború helyett így egy másik remek játékot a métázást honosította meg a cserkészcsapat lelke Norbi bácsi.


kicsi a rakás a leolvasottak között

Szólj hozzá!

Címkék: ünnepek


2008.05.26. 22:50 ojcabojca

Így kezdődött

Ma már látszanak a sietség okai. A rosszhírű alapítvány részéről azért volt fontos a villámgyors privatizáció, hogy - nagyonnagy úr szavaival élve - az iskola megőrizze "szüzességét", ne tudjon senki körültekintően informálódni, kérdéseket feltenni, és azokra választ kapni. Az önkormányzatot a törvények szabta idő hajtotta.
Mindenesetre az első csapás brutálisra sikerült. Egy éve egy átlagos pénteki napon, amikor az aktuális kompetenciamérésre készültünk, egy kis cetlit küldtek a hivatalból, hogy aznap este "megbeszélés" lesz az iskola jövőjéről. Erre az első megbeszélésre személy szerint nem tudtam elmenni, mert már több embert érintő programom volt. Igyekeztük felmenteni magunkat a hivatalban is. "Ha titeket nem érdekel a sorsotok,akkor ne gyertek" szólt a válasz.
Nekem kunszigeti (volt) tanárnak, (kunszigetiként és tanárként is) nagyon jól esett volna egy előzetes tájékoztatás az önkormányzat terveiről. "Nézzétek ezt találtuk ki. Mit szóltok hozzá?" De a péntek esti eseményre kirajszögezett péntek délutáni meghívó nem ilyen megbeszélésre hívott, pontosan mutatta az eredeti szándékot. Nem a véleményünk hiányzott, hanem csupán az aláírásunk egy papírról, hogy azzal megtartsák a törvényesség látszatát és határidőre lezavarják az egészet.

Csipkerózsika

18 komment

Címkék: kronológia


2008.05.26. 22:26 ojcabojca

Csak képek

Karibi hajóút

4 komment


2008.05.17. 13:53 ojcabojca

Lassan itt az évforduló

Úgy látszik, más is felháborodott azon, ahogyan nagyonnagy úr beállítja a szerencsétlen, cserbenhagyott iskoláit és még jelenleg is ingyen dolgozó pedagógusait:
A VA képviselői leírták, hogy sok esetben nem szakos tanárokat és hiányosan felszerelt, elavult eszközöket vettek át a kistelepüléseken. Ezzel kapcsolatban meg kell jegyeznem, hogy intézményünkben a szakos ellátottság az alapítvány előtt és megjelenése után is megfelelő volt, kivéve a VA által beígért angol szakos pedagógust, akit az utóbbi hónapokban sajnos nélkülöznünk kell – jelentette ki Egri Zoltánné, a vági iskola, február óta megbízott igazgatója. Hozzátette, az oktatás feltételeihez a VA nem sok mindennel járult hozzá, azt az intézmény biztosítja.

Bérjegyzék virtuális fizetéssel
Kisalföld
2008.05.17. 01:00
A legújabb fejlemények és kommentek itt olvashatók:

Bérjegyzék virtuális fizetéssel

Visszavonulót fújt a Voki

4 komment · 1 trackback

Címkék: vég


2008.05.11. 22:33 ojcabojca

Nyilvános mentegetőzés

Bár a főjegyző (1000 oldalas?!) vizsgálati eredményét még senki sem ismerhette meg, máris megszületett és nyilvánosságra került a rá adott, hubbardi elvek szerint* szerkesztett válasz.

3 kérdéskört érint, kérdésenként 15 sornyi magyarázkodást és ezek ismétlését tartalmazza. Lekezelő, bántó hangvételű. Szó sem esik benne a hónapokig fizetés nélkül élő kollégák sorsáról, a kunszigetnél szegényebb önkormányzatok cserbenhagyásáról.
1. Nincsenek meg a felmenő rendszerű kéttannyelvű oktatás személyi feltételei
Itt szokás szerint összemossa a két idegennyelv oktatását a kéttannyelvű oktatással. Az emelt normatíva megszerzése az utóbbira vonatkozik. Ezt ígérte. Bizonyos tantárgyakat részben, vagy egészben idegen nyelven oktatnak speciális tanterv alapján. Ehhez nagyon sok jólképzett tanár kell, több nyelvtanár egy iskolán belül és külön motiváció a szülők részéről (pl. szülők külföldi munkavégzése, idegennyelvű tanuló letelepedése). Nem csoda, hogy két idegen nyelvet sok helyen oktatnak, de a kéttannyelvű általános iskolai képzés ritka még a jónevű városi iskolák között is.

"minden iskola szakos tanárhiánnyal küzd" -szól a válasz, de homályban marad, hogy nem minden iskola vezette be a kéttannyelvű oktatást.
2. Hiányos a szakos ellátottság
Az erre adott válasz sikerült a lebgöszmébbre (Gy F). Bár korábban úgy tudtuk, hogy egy-egy iskola tantestületébe 400 tanár közül válogattak, most kiderült, hogy az önkormányzatok kérésére megörökölték a sok hülye tanárt. Tehát eddig sem szakos tanárok tanítottak? A közoktatást irányító törvény minden feltételt megszab és teljesítésüket időhöz köti. Ezek betartását a kötelező jelentésekben és az ellenőrzések során szakértői véleményben rögzítik. Még a rajzteremben lévő sötétítő és tárgyasztal létét is! És a szakos ellátottságot is. Kunszigeten nemrég történt részletes ellenőrzés, de a kiválóra minősített kis művészeti iskolámban is járt már az OKÉV az ÁSZ és még egy csomó ellenőrző szerv. Nem igaz tehát ez a kifogás sem, de bizonyára jólesik szerencsétlen megalázott kollégáimnak. Hát legalább engem nem kellett megörökölniük...

"Az önkormányzatokkal kötött közoktatási megállapodás alapján, kifejezetten az ő kezdeményezésükre vettünk át és alkalmaztunk nem szakos tanárokat" - szól a válasz, de nem beszél arról, hogy mekkora volt a lemorzsolódás a tanárok között az évek során, hányan hagyták el az alapítvány iskoláit csak idén, vagy már a privatizáció hírére. Bár igaza van abban, hogy valaki, valamiért így is kiadta a működési engedélyeket...
3. A közoktatási megállapodásban foglaltak be nem tartása veszélyezteti a rendeltetésszerű feladatellátást
"E megállapításban mi elsősorban a finanszírozás problémáit értjük." Mi is, csak nem úgy.
Minden vállalkozás - még egy oktatási is - költségvetés készítésével indul. Ebben nem szerepelnek olyan tételek, amelyeket majd kizsarolhatunk a kistérségi vezetőkből, meg az önkormányzatoktól - nem mindegyik zsarolható. Fájdalom, de a meg nem nyert, vagy még ki sem írt pályázatok összegei sem. Csupán az, ami biztos. És az jelen esetben egy negatív szám volt...

Megtudtuk még, hogy Kunsziget kivétel a fentiek alól. Ennek igazán örülök. Cserébe csupán annyit kérek hogy a rosszul felszerelt, iskolákban tanító képesítés nélküli buta kollégák képe (itt is megismételte a naplós vádat) hadd ne vonatkozzon az egykor(i) iskolára, mert azért ennél többet jelentett ennek a kis falunak valaha. Ennek bizonyítására szeretném továbbra is fenntartani ezt a kis személyes naplót.

*
- amit sokszor ismételsz, az előbb utóbb elhiszik
- ne hagyj időt az érvelésre, nem célod a meggyőzés
- vitapartneredet erkölcsileg, szakmailag próbáld befeketíteni
- ne zavarjanak a tények
- lássák benned a megmentőjüket (akit ők hívtak)
- hangoztass nemes, sokak által kívánt célokat a bevételek megszerzése érdekében
-...

4 komment

Címkék: vég


2008.05.10. 21:15 ojcabojca

Tanulmányi kirándulás IV.

És egy kép az utolsó kirándulásról...

Szólj hozzá!

Címkék: kirándulás


2008.05.10. 21:13 ojcabojca

Tanulmányi kirándulás III.

A kirándulások hónapja van. Hadd időzzek még itt egy-két blog bejegyzés erejéig.
Ha valamire igazán érdemes emlékezni, akkor az a rengeteg utazás ilyen. Beszélgetni a gyerekekkel éjszaka a Balaton partján, rémtörténeteket hallgatni egy kihalt dunai stégen meleg holdfényben, menekülni az eső elől, reggelit készíteni, palacsintát sütni, helyi vagányokkal focizni...

A sok jól sikerült út közül kiemelkedik a legjobban megszervezett túra a felvidéki Bajmócra.

Szólj hozzá!

Címkék: kirándulás


2008.05.09. 23:20 ojcabojca

Tanulmányi kirándulás II.

1993-ban is fiatal tantestület volt

Szólj hozzá!

Címkék: kirándulás


2008.05.09. 22:54 ojcabojca

Tanulmányi kirándulás I.

A körzetesítés után Kunszigetre visszatért első végzős osztály képével kezdem a kirándulásos sorozatot és visszaemlékezést. Meg egy későbbi történettel, amit akkor szoktam elmesélni, amikor a barátaim azt kérdezték, hogy hol tanítok:
Hortobágyon kirándultunk az egyik évben az egész felső tagozattal. Teltház volt a puccos étteremben. A "márkás" borravalóhoz szokott pincérek gyanúsan méregették a melegítős, falusi csapatunkat. Ebéd után, amikor a saját fogyasztásunkat akartuk kifizetni (természetesen zsebből - nálunk a kirándulás költségeit a kollégák is kifizették, ami számomra nem is volt kis összeg, két tanárra és két gyerekre...) odajött az étterem főpincére és a következőket mondta: Tanár úr! Engedje meg, hogy a pedagógusok fogysztását az étterem állja. Nálunk ilyen illedelmes, csendes, tiszta diákcsapat még nem vendégeskedett.
A történet pár évvel később a Szentendre főterén álló étteremben megismétlődött. Hát ilyen helyen tanítottam én. És bár az utóbbi években a helyzet itt is sokat romlott, soha nem vallottunk szégyent.


Bakony 1992

Szólj hozzá!

Címkék: kirándulás